Overig

Een leuk en persoonlijk relatiegeschenk

Het geven van een relatiegeschenk aan je personeel of zakelijke relaties kan op veel waardering rekenen. Echter is het wel belangrijk om een geschenk te geven, waar de ontvanger iets aan heeft. Het is lastig om iedere keer als je een relatiegeschenk wil geven iets origineels te bedenken. In dit artikel wordt een leuk relatiegeschenk beschreven. De voor- en nadelen van het geven van dit relatiegeschenk worden ook toegelicht.

Een orgineel cadeau

Wanneer je als onderneming aan uw personeel en zakelijke relaties een relatiegeschenk wil geven aan het eind van het jaar, is Sinterklaas daar een goede gelegenheid voor. Met Sinterklaas worden er elk jaar vele cadeautjes uitgedeeld in het land. Een veel verkocht en gegeten lekkernij rond om Sinterklaas is de chocoladeletter. Een chocoladeletter is rond de tijd van Sinterklaas een toepasselijk en leuk relatiegeschenk. Echter is het alleen geven van een chocolade letter te onpersoonlijk. Een chocoladeletter heeft namelijk geen binding met uw bedrijf. Maar je kunt nu ook je logo op een chocoladeletter laten drukken. Door het toevoegen van je logo maak je het relatiegeschenk veel persoonlijker.

Voor- en nadelen

Het geven van een chocoladeletter met logo aan uw personeel of zakelijker relaties kan waarschijnlijk op waardering rekenen. Voor je bedrijf heeft het naast de waardering nog enkele voordelen om voor een chocoladeletter met logo te kiezen. Ten eerste is een chocoladeletter niet duur relatiegeschenk, waardoor het de onderneming weinig geld kost. Verder kun je bij geschenken nog een deel van de kosten terugvragen bij de belastingdienst. Het geven van een chocoladeletter met logo aan uw zakelijke relaties is naast de goed bedoelingen ook een soort van marketing/reclame naar uw zakelijke relaties toe. Echter zijn er ook nadelen aan het geven van een chocoladeletter. Niet al uw personeel zal van chocolade houden, voor die personeelsleden is het leuk dat ze een relatiegeschenk krijgen van de baas, maar ze hebben weinig aan een chocoladeletter die ze toch niet opeten. Voor zakelijke relaties is een chocoladeletter waarschijnlijk te weinig om te geven. Een zakelijke relatie verwacht meer dan een chocoladeletter na een jaar lang intensief samenwerken.